1 op de 5 jongeren haalt beleggingskennis van influencers

Bijna 1 op de 5 jongeren haalt zijn of haar beleggingskennis van financiële influencers. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.013 beleggers, uitgevoerd door mobiele broker BUX.

Ruim 19% van generatie Z (geboren tussen het einde van de jaren 90 en halverwege de jaren 10 van deze eeuw) geeft aan YouTubers en bloggers te volgen die zaken rondom beleggen uitleggen en bespreken.

De oudere generaties lijken daarentegen minder overtuigd: slechts 5% van generatie X (de generatie geboren na de babyboomgeneratie: grofweg tussen 1961 en 1980) en de babyboomers geeft aan financiële influencers te volgen.

Betere financiële toekomst in plaats van pensioen

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van generatie Z en meer dan een kwart van de millennials, een betere financiële toekomst opbouwen als hun beleggingsdoel zien, in plaats van uitsluitend een potje voor later.

Om de benodigde kennis te vergaren om goede beleggingsbesluiten te kunnen nemen, laat de nieuwe generatie beleggers zich inspireren en informeren door financiële influencers. Zij leggen beleggen op een behapbare manier uit, zonder ingewikkelde rapporten van analisten vol vaktaal. Een van de manieren om informatie tot zich te nemen is video’s bekijken.

Doe altijd je eigen research

Je informeren over beleggen en beleggingen is natuurlijk altijd verstandig. Er is niets mis mee als je je laat inspireren door een influencer, maar probeer je wel zo breed mogelijk te oriënteren. Loop ook de adviezen van analisten na.

Daarnaast is het belangrijk om altijd zelf ook op onderzoek uit te gaan voordat je in een aandeel gaat beleggen. Kijk of het bedrijf war jij je ogen op hebt laten vallen zich onderscheidt van de concurrent, of het concern in een groeimarkt opereert, hoet het zit met de omzet- en winstontwikkeling en wat de prognose is.

Zet dit af tegen de waardering en het dividendrendement en weeg ook de risico’s mee. In dit artikel lees je waar je zoal naar kunt kijken.