Hoelang zijn gokreclames nog te zien op de Nederlandse TV?

Gokken online is zeer populair sinds online casino´s zijn gelegaliseerd in oktober vorig jaar. Nieuwe merken hebben de Nederlandse markt betreden, hierdoor willen zij logischerwijs aan hun naamsbekendheid werken. Hierdoor worden er mega grote marketing budgetten leeg gekieperd op de Nederlandse TV, radio en sociale media en is Andy van der Meijde dagelijks te zien om sportweddenschappen aan te prijzen. Dit alles omdat er een grote concurrentiestrijd is ontstaan doordat allerlei nieuwe partijen de Nederlandse markt konden betreden.

Door deze stortvloed aan reclames is er veel kritiek gekomen vanuit de 2e kamer. Vooral SP-kamerlid Van Nispen is actief bezig om reclames op tv te minderen. Er zijn daarom al debatten gevoerd over de hoeveelheid en of dit überhaupt moet kunnen. Onder meer omdat overheidsbedrijven zoals het Holland Casino en TOTO zelf ook tot de partijen behoren die het meest budget uitgeven aan deze reclames op tv en social media. Uit onderzoek kwam namelijk naar voren dat de Nederlandse overheid via deze instellingen, in het laatste kwartaal van 2021, voor meer dan 17 miljoen euro uitgegeven heeft aan commercials voor online gokken. Veelal werd dit gedaan op prime time waardoor er ook een jongere groep bereikt werd.

Na evaluatie van de eerste 3 maanden dat online casino legaal waren en blackjack online gespeeld kon worden is er een hoop veranderd. Zo mogen BN´ers vanaf eind dit jaar niet meer verschijnen in de reclames op tv en social media. Daarnaast mogen de reclames alleen nog op een laat tijdstip uitgezonden worden. Dit om te voorkomen dat een jonger publiek ook reclames te zien krijgen.

Echter blijft er een aanhoudende kritiek en wilt minister Franc Weerwind de reclames helemaal verbieden. Echter zijn er ook voorstanders van reclames. Zo legt de directeur van de Nederlandse Kansspelautoriteit uit dat reclames van legale casino´s nodig zijn om het verschil te maken met casino´s die op de zwarte markt opereren. Als reclame niet meer mogelijk is kunnen online casino´s met een Nederlandse licentie steeds moeilijker en lastiger een verschil maken ten opzichten van de online partijen die opereren zonder Licentie van de Ksa. Het laatste woord over de reclames is dus nog niet gezegd.